امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
شنبه 01 اردیبهشت 1403
 
 
Saturday, April 20, 2024
12 شوال 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف






مقالات

متن کامل سخنرانی عربی رهبر انقلاب اسلامي در خصوص تحولات مصر

اي فرزندان کنعان!من به نام ملت ايران، به شماسلام مي‌گويم

نهضت ملت مسلمان مصر جنبش اسلامي آزادي‌بخش است و من به نام ملت ايران و به نام دولت انقلابي ايران، به ملت مصر و ملت تونس سلام مي‌گويم و از خداوند متعال مي‌خواهم که با پيروزي قطعي کامل بر شما منت بگذارد . من از نهضت شما احساس افتخار و عزت مي‌کنم.
کد : 451 تاریخ : 2:38 - 16 بهمن 1389 تعداد بازدید : 18559

حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي ولي امر مسلمين جهان در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران به زبان عربي سخناني را خطاب به ملت‌هاي عربي منطقه ايراد کردند.

ايشان حوادث امروز منطقه را باعث ايجاد تغييرات در معادلات جهان در خاورميانه دانستند و اظهار داشتند: امروز در شرايط سرنوشت سازي در جهان اسلام قرار داريم حادثه‌اي که مي‌تواند معادلات جهان را در منطقه‌اي که زندگي مي‌کنيم، تغيير دهد و آن را به نفع ملت‌ها رقم بزند. حادثه‌اي که به نفع ملت‌هاي عربي و اسلامي است.

متن کامل سخنراني عربي ولي امر مسلمين جهان در زير مي‌آيد:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

سلام بر فرزندان در هر جايي که در سراسر جهان هستند. امروز در شرايط سرنوشت سازي در جهان اسلام قرار داريم حادثه‌اي که مي‌تواند معادلات جهان را در منطقه‌اي که زندگي مي‌کنيم، تغيير دهد و آن را به نفع ملت‌ها رقم بزند. حادثه‌اي که به نفع ملت‌هاي عربي و اسلامي است و مي‌تواند غبار ده‌ها سال از آن چه که غربي‌ها براي منطقه به وجود آورده بودند را بزدايد.

اين حادثه معجزه‌آسا به دستان ملت تونسي آغاز شد و با دستان ملت مصري رشيد و بزرگ، به بلوغ رسيد. نفس‌ها در سينه‌هاي جهان غرب و جهان اسلام حبس شد که هر کدام از آن سببي دارد و آنها چيزي را که در مصر بزرگ روي خواهد داد رصد مي‌کنند. مصري که نوابغ قرن اخير بوده است، مصر "محمد عبده " و "سيد جمال "، مصر "سعد زغلول " و "احمد شوقي "، مصر "عبدالناصر " و "شيخ حسن البناء ". مصر سال 1967 و مصر سال 1973. پرچم بلند شدن همت مصري‌ها را رصد مي‌کنند و اگر اين پرچم ، خداي ناکرده، زمين بخورد پس از آن دوره‌اي را به همراه خواهد داشت که با تاريکي ويرانگري همراه خواهد بود و اگر به قله‌ها رسيد روبروي عنان آسمان‌ها خواهد بود.

ملت تونسي توانست که حاکم خائن آمريکايي و کسي که آشکارا با دين ستيز مي‌کرد را اخراج کند اما اگر اين گمان برده شود که اين نتيجه مطلوب بوده ، اشتباه است. نظام دست‌نشانده با خروج عناصر آشکار آن سقوط نمي‌کند و اگر عناصر پنهان، جاي عناصر آشکار آن را بگيرد، چيزي تغيير نخواهد کرد. در انقلاب اسلامي بزرگ در ايران، بارها تلاش کردند که ملت ما را در اين موضوع گرفتار کنند اما هوشياري ملت آن و رهبر الهي وي، دسيسه دشمنان را درک کرده و آن را شکست داد و مسير را تا انتها پيگيري کردند.

و اما مصر، مصر نمونه‌اي منحصر به فرد است. چون مصر جهان اسلام، کشوري منحصر به فرد است. مصر اولين کشور جهان اسلام است که با فرهنگ غربي آشنا شد و اولين کشوري است که خطرهاي هجوم اين فرهنگ را درک کرد. مصر اولين کشور عربي است که بعد از جنگ جهاني دوم دولتي مستقل تاسيس کرد و از منافع ملي خود در کانال سوئز دفاع کرد و اولين کشوري است که با تمام توان خود در کنار فلسطين ايستاد و در جهان اسلام به عنوان کشوري شناخته شد که پناهگاهي براي فلسطينيان است. سيد جمال مصري نبود اما ملتي را به جز ملت مصر مسلمان نديد که دغدغه بزرگ وي را بفهمد.

به درستي که ملت مصر شايستگي‌ها خود در ميدان‌ مبارزه‌هاي سياسي و ديني ثابت کرد و مواضع فرهيخته خود را بر پيشاني تاريخ ثبت کرد. محمد عبده و شاگردانش و سعد زغلول و پيروانش افراد عادي نبودند بلکه از نوابغ و دليران و هوشياران بودند و مصر حق دارد که به آنها و امثال آنها افتخار کند. مصر با اين عمق فرهنگي و ديني و سياسي به حق جايگاه رهبري را در جهان عرب به دست آورد. بزرگترين جنايتي که نظام حاکم در مصر مرتکب شده، آن است که اين ملت را از جايگاه رفيع خود به آلتي در دستان آمريکا در بازي سياسي خود در منطقه ساقط کرد. انفجاري که امروز در ملت مصر مي‌بينيم جواب مناسب به اين خيانت بزرگ است که ديکتاتور دست نشانده در حق ملت خود مرتکب شد. امروز شاهد انواع تحليل‌ها درباره نهضت ملت مصر هستيم و هر کس نظر خود را در اين باره اعلام مي‌کند اما هر کس که مصر را مي‌شناسد آشکارا مي‌داند که مصر امروز از عزت و کرامت خود دفاع مي‌کند. مصر به خيانت‌هايي مبتلا شد که کرامتش را به يغما برد. ملتي را در اوج عزت خود مجبور کردند که به غرور و تکبر دشمنان خود رضايت دهد.

موضع مصر درباره موضوع فلسطين نمونه‌اي بارز درباره جايگاه مصر را نشان مي‌دهد. فلسطين ده‌ها سال است که بارزترين محور در مسائل منطقه‌اي را تشکيل مي‌دهد و فلسطين به مسائل اين منطقه مرتبط بوده طوري که هيچ کشور و ملتي نمي‌تواند مسير خود را بدون در نظر گرفتن مسئله فلسطين تصور کند و به جز انتخاب يکي از اين دو جهت امکان ندارد يا حمايت از فلسطين و مقاومت عادلانه آن است يا ايستادن در جبهه مقابل است.

اما ملت‌هاي منطقه از ابتدا موضع خود را در قبال اين صف بندي آشکار کرد پس هر گاه نظام حاکم در راستاي حمايت از موضوع فلسطين گام بردارد از توجه ملت خود و ملت‌هاي عربي و اسلامي بهره مي‌برد و مصر اين موضوع را در دهه شصت و اوايل دهه هفتاد شاهد بود اما زماني که در صف‌بندي ديگر ايستاد ملت با او به مخالفت مي‌پردازد. و در مصر بعد از توافقنامه ننگين کمپ ديويد شکافي عميقي بين دولت و ملت ايجاد شد. ملت مصر جان و مال خود را در کمک به فلسطين در سال‌ 67 و 73 فداکاري کرد. اما بعد از آن با تمام وجود مشاهده کرد که حاکمانش در مسير دست‌نشاندگي و اطاعت از آمريکا گام برداشتند تا درجه‌اي که مصر را به متحدي وفادار براي دشمن ‌صهيونيستي غاصب تبديل کرد.

سيطره آمريکا بر حاکمان مصر تمام تلاش‌هاي اين ملت را که در حمايت از ملت فلسطين سابقه‌دار است، نابود کرد و نظام مصر را به دشمني سرسخت براي ملت فلسطين و بزرگترين حامي صهيونيست‌هاي متجاوز تبديل کرد. اين در حالي است که سوريه که شريک مصر در جنگ‌هاي 1967 و 1973 بوده است، با وجود روبرو شدن با فشارهاي سنگين آمريکا، بر مواضع مستقل خود محافظت کرد و ملت مصر از سوي نظام دست‌نشانده خود براي اولين بار در تاريخ شاهد اين موضوع بود که حکومتش در جنگ اسرائيل عليه غزه در جبهه اسرائيل ايستاده است و نه تنها از کمک به فلسطينيان ممانعت کرد بلکه در حمايت از جبهه دشمن نيز فعال بود. و تاريخ هرگز فراموش نخواهد کرد که "حسني مبارک " خودش کسي بود که در کنار اسرائيل و آمريکا در جنگ اسرائيل عليه غزه ايستاد که در آن زنان، مردان و کودکاندر جريان 22 روز بمباران بدون وقفه کشته شدند. و از آن چيزي که قبل و بعد از آن بر غزه به دليل محاصره‌اي ظالم اعمال شد.

ملت مصر در آن روزها با چه درد و رنجي زندگي کرد. صفحه‌هاي تلويزيون مقداري از احساسات مصري‌ها را به ما نشان داد که به دليل عدم باز کردن مسير براي آنها در کمک به برادران فلسطيني‌شان گريه مي‌کردند.

اعتراضات مردم به جايي رسيد که وضعيت موجود براي آنها غير قابل تحمل شد و آن چيزي را که در مصر و ديگر شهرهاي مصري مي‌بينيم انفجار اين خشم مقدس و عقده‌هاي متراکم در قلب‌هاي مردان و زنان آزاد مصري است که طي سال‌هاي طولاني به دليل مواضع اين نظام خائن دست‌نشانده مخالف اسلام به وجود آمده است.

نهضت ملت مسلمان مصر جنبش اسلامي آزادي‌بخش است و من به نام ملت ايران و به نام دولت انقلابي ايران، به ملت مصر و ملت تونس سلام مي‌گويم و از خداوند متعال مي‌خواهم که با پيروزي قطعي کامل بر شما منت بگذارد . من از نهضت شما احساس افتخار و عزت مي‌کنم.

اي برادران و خواهران مصري و تونسي، بدون ترديد، نهضت ملت‌ها به ظرفيت‌هاي جغرافيايي، تاريخي، سياسي و فرهنگي مخصوص آن کشورها مرتبط است. و امکان دارد که توقع داشته باشيم که در مصر يا تونس يا کشور ديگر،‌آن چيزي را که بيش از 30 سال پيش در انقلاب اسلامي بزرگ در ايران روي داد را انتظار داشته باشيم اما آنجا مشترکاتي نيز وجود دارد و ممکن است که تجربه‌هاي هر ملتي براي ملت‌هاي ديگر منفعت داشته باشد.

و آن چيزي را که در شرايط کنوني ارائه آن را مفيد مي‌دانيم به اين شرح است:

نخست: نهضت ملت‌ها در حقيقت جنگي ميان دو اراده است، اراده ملت و اراده دشمنانش، و هر طرفي که بيشتر و قويتر عزم و تحمل مشکلات را داشت پس حتما پيروز خواهد بود.


و خداوند متعال مي‌گويد: ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائکة الا تخافوا ولا تحزنوا وابشروا بالجنة التي کنتم توعدون.
و خداوند جهانيان فرستاده خود را خطاب قرار مي دهد: فلذلک فادع واستقم کما امرت ولا تتبع اهواءهم. دشمن با زور و نيرنگ تلاش دارد تا اراده شما را تضعيف کند پس از ضعيف شدن اراده‌تان بر حذر باشيد.

دوم: دشمن تلاش مي‌کند در محقق شدن اهدافتان ايجاد نااميدي کند اين در حالي است که وعده الهي مي‌گويد: "ونريد ان نمن على الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم الائمة ونجعلهم الوارثين " فثقوا ثقة تامة لا يعتريها تردد بوعد الله المؤکد حيث يقول اعظم القائد "ولينصرن الله من ينصروه ان الله لقوي عزيز. " پس به وعده موکد الهي اعتماد کنيد که به پيشواي بزرگ مي گويد: "ولينصرن الله من ينصروه ان الله لقوي عزيز ".

سوم: نيروهاي امنيتي مجهز را به سوي شما روانه مي‌کند تا ترس و وحشت را بين مردم ايجاد کند. از آنها نهراسيد شما از آن مزدوران قويتر هستيد. شما الان در مرحله‌اي شبيه مرحله‌اي هستيد که خدامند متعال فرستاده خود را خطاب قرار داد و گفت: : ان يکن منکم عشرون صابرون ، يغلبوا مئتين .
شما مي‌توانيد با اتکا بر خدا و اعتماد بر جوانان غيرتمند بر هر هرج و مرج و تهديد فائق آييد.

چهارم: سلاح ملت‌هاي مهم در برابر گردنکشي و حاکمان دست‌نشانده اتحاد و انسجام است. دشمن تلاش مي‌کند با انواع روش‌هاي نيرنگ انسجامتان را از بين ببرد. به همين دليل مواضع تفرقه‌انگيز و شعارهاي منحرف و مطرح کردن چيزهاي موضوعات غير موثق جايگزيني براي رئيس خائن خواهد بود. بر اتحادتان حول محور دين و نجات کشور از شر دست‌نشاندگان دشمن محافظت کنيد و به ريسمان الهي چنگ بزنيد و متفرق نشويد.

پنجم: به نقشي که غرب و آمريکا بازي مي‌کنند و مانورهاي سياسي که با نهضت‌تان انجام مي‌دهند، اعتماد نکنيد. آنها چند روز پيش از نظام فاسد حمايت مي‌کردند و امروز از بقاي وي نااميد شدند از حق ملت‌ها دم مي‌زنند. آنها اينگونه تلاش مي‌کنند تا دست‌نشانده‌اي را با دست‌نشانده ديگر جايگزين کنند تا سيطره دست‌نشانده‌هاي خود بر شما را اعمال کنند. اين اهانتي به شعور ملت‌ها است، آن را رد کنيد و به چيزي کمتر از استقرار نظام مستقل کامل و ملت مومن به اسلام قبول نکنيد.

ششم: شرايط از علماي دين و ازهر شريف با پيشينه مبارزاتي معروف آنها مي‌طلبد که به شکلي آشکار قيام کنند. زماني که ملت انقلاب خود را از مساجد و نمازهاي جمعه و شعار الله اکبر آغاز مي‌کند، از علماي دين انتظار مي‌رود موضعي آشکارتر اتخاذ کنند و اين انتظاري به جا است.

هفتم: ارتش مصر که بر سينه خود نشان مشارکت در دو جنگ عليه دشمن صهيونيستي را حمل مي‌کند، امروز در معرض آزمايش تاريخي بزرگي است. دشمن به ارتش در سرکوبي مردم چشم دوخته است. اگر خداي نکرده اين موضوع روي داد،‌ نقصي براي اين ارتش با افتخار ايجاد مي‌کند که از برطرف کردن آن امکان ندارد. کسي که بايد در برابر ارتش مصر بلرزد بايد دشمن صهيونيستي باشد و نه ملت مصر.
ترديدي وجود ندارد که عناصري از ارتش مصر که آنها از ملت و فرزندان ملت هستند به مردم خواهند پيوست انشالله،‌آنگاه اين تجربه شيرين بار ديگر در مصر تکرار مي‌شود.

هشتم و آخر: آمريکا که حاکمان دست‌نشانده را 30 سال بر خلاف اراده ملت مصر حمايت کرد، هم اکنون در موضعي نيست که اين شرايط را داشته باشد که با نصيحت و ميانجي‌گري در قضيه مصر دخالت کند.
با ديده شک و بدبيني به توصيه‌ و اقدام آمريکايي نگاه کنيد و به آن اعتماد نکنيد.

اي برادران و خواهران: آشکارا مي‌توانيم بفهميم که نهضت ملت مصري، را جمعي از نخبگان سياسي و دانشمندان از طريق مشاورت و هماهنگي ميان يکديگر به پيش مي‌برند و از خداوند متعال مي‌خواهيم که دستان آنها را بگيرد.

مسايلي را که ذکر کرديم تجربيات ما بود و من از آنجايي که برادر ديني شما هستم و به دليل التزام به دينم،‌ اين تجربيات را به شما ارائه کردم.
اي فرزندان کنعان، تبليغات جهاني دشمن صداي خود را همانند قبل بلند خواهد کرد که ايران مي‌خواهد دخالت کند و مي‌‌خواهد تشيع را در مصر منتشر کند، مي‌خواهد ولايت فقيه را به مصر صادر کند و مي‌خواهد و مي‌خواهد...

اين دروغ‌ها گوش‌هايمان را طي 30 سال پر کرد. هدف آنها ايجاد تفرقه در ميان برخي ملت‌ها براي کمک به برخي ديگر است و مزدوران نيز آنها را مي‌گويد "يوحي بعضهم الى بعض زخرف القول غرورا، ولو شاء ربک ما فعلوه، فذرهم وما يفترون ".

اين تهمت‌ها ما را از اداي مسئوليتي که اسلام بر ما گذاشته است، مستثني نمي‌کند و خداوند پشت نيت‌ها است و اين گفته خود را مي‌گويد و از خداوند براي خود و شما مغفرت مي‌طلبم. بسم الله الرحمن الرحيم والعصر ان الانسان لفي خسر الا الذين امنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته.


مصر
پیوند مطلب


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   


Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز