مدیر اسبق العالم: صداوسیما با الجزیره قابل مقایسه نیست

حسن بهشتی پور مدیر اسبق شبکه العالم معتقد است از بسیاری جهات، صداوسیما و الجزیره با هم قابل مقایسه نیستند. او البته از جریان یکطرفه اخبار صداوسیما نیز انتقاد می‌

نسیم‌آنلاین: با آغاز بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی رسانه‌های خبری جهان بخش مهمی از اخبار خود را به آن اختصاص دادند. در این میان از رسانه‌های مثل شبکه‌های خبری صداوسیما انتظار بیشتری می‌رفت که با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازد.

بسیاری نیز با اشاره به عملکرد تلویزیون «الجزیره» قطر، فعالیت آن را ستوده و با مقایسه آن با صداوسیما، رسانه‌ ملی را به باد انتقاد گرفته‌اند. این انتقادات اگرچه در بخش‌هایی وارد است اما از بسیاری جهات کمی عجولانه به نظر می‌رسد. پیش از این در نسیم‌آنلاین در گزارشی با عنوان «آیا الجزیره و صداوسیما قابل مقایسه‌اند؟» به این موضوع پرداختیم.

حالا برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ یکی از مدیران اسبق سازمان صداوسیما رفتیم تا نظر او را هم در این مورد جویا شویم. دکتر حسن بهشتی‌پور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، با سابقه چهار سال مدیریت بر شبکه برون‌مرزی «العالم» معتقد است نمی‌توان کل سازمان صداوسیما را با شبکه خبری الجزیره مقایسه کرد. او همچنین معتقد است صداوسیما در حوزه محتوایی نیز از محدودیت‌های بی‌مورد رنج می‌برد و محتوای خبری آن معمولا یک‌طرفه است.

مشروح گفتگوی ما را در ادامه می‌خوانید:

ادامه نوشته

اثر گذاری دفاع مشروع

حسن بهشتی‌پور،کارشناس مسائل بین الملل

روزنامه سازندگی پنجم 1403 24 آوریل 2024

بعد از اتفاق رخ داده در اصفهان از جانب اسرائیل به نظر می‌رسد مناقشه بین ایران و اسرائیل به معنای درگیری نظامی در حدی که شاهد بودیم یا فراتر از آن، پایان یافته است و هر دو طرف مایل هستند که مدیریت بحران کنند و اجازه ندهند که بحران از این سطح گسترده‌تر شود، ایران و اسرائیل هر کدام به دلایل مختلف این تصمیم را اتخاذ کردند. در سطح کلان اما مناقشه بین ایران و اسرائیل تا زمانی که انقلاب اسلامی برقرار است، وجود دارد اما لازم به تاکید دوباره است که به نظر می‌رسد در این برهه زمانی در بعد نظامی هر دو طرف ترجیح دادند که مدیریت بحران کرده و موضوع را ادامه ندهند.

باید توجه کنیم که اسرائیلی‌ها در یک بحران به شدت گسترده در غزه درگیر هستند. علاوه بر این نتانیاهو در داخل اسرائیل به شدت مشکلات جدی دارد؛ از درگیر شدن در جنگ و موضوع غزه که فشار زیادی را بر او وارد کرده تا افتضاحی که از نظر امنیتی در 7 اکتبر به بار آمده است. در کنار این موضوع نتانیاهو مخالفان زیادی دارد و هفته‌ای نیست که درگیری و تظاهرات علیه او برقرار نباشد. با این مجموعه مسائل درگیری اسرائیل با ایران به شدت برای نتانیاهو زیان‌آور بود و او می‌داند با پاسخ جدی‌تر به ایران مجبور است، جواب دوباره بگیرد و این به معنی ادامه موضوع است. در این شرایط انگیزه اسرائیل این بود که اولا عملیاتی علیه ایران کرده باشد ثانیا پاسخ او آن قدر بحران‌زا نباشد که شرایط فعلی با ایران را گسترش دهد.

ادامه نوشته

کمک 61 میلیارد دلاری آمریکا برای تداوم جنگ در اوکراین

آمریکا برنده اصلی جنگ روسیه و اوکراین است

مصاحبه حسن بهشتی پور با خبرنگار روزنامه هم‌میهن دوشنبه سوم اردیبهشت 1403

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای کمک به اوکراین و اسرائیل و تایوان به روزنامه «هم‌میهن» گفت: «با توجه به اینکه اکثریت مجلس سنا در اختیار حزب دموکرات است، این مصوبه به احتمال زیاد مورد تصویب آن نهاد نیز قرار می‌گیرد. بحث اصلی در خصوص کمک‌های اختصاص‌یافته به اوکراین، هدف و حوزه‌ای است که بسته حمایت مالی به آن تعلق می‌گیرد. 60/84 میلیارد از این 95 میلیارد دلار برای اوکراین است اما شیوه مصرف آن را باید در نظر گرفت.

۲۳ میلیارد دلار از این پول برای تامین تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز ارتش اوکراین است که اکثر آن‌ها از آمریکا و بخش کوچک‌تری از کشورهای اروپایی تامین می‌شود. ۱۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌های اوکراین اختصاص دارد. این بودجه در اختیار ارتش آمریکا قرار می‌گیرد که با تولید سلاح، تجهیزات و مهمات از طریق شرکت‌های آمریکایی، آن را در اختیار اوکراین قرار دهد.

ادامه نوشته

کمک های میلیاردی امریکا برای ادامه جنگ در غزه  

درباره کمک‌های مصوب کنگره آمریکا که روز شنبه اول اردیبهشت به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید چند نکته مهم را باید در نظر داشت:

1- 13 میلیارد از این بسته حمایتی به اسرائیل و غزه اختصاص داده شده است . قرار است 9 میلیارد و 100 میلیون دلار آن به کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه اختصاص پیدا کند. اما رسیدن این کمک‌ها به مردم غزه بسیار بعید است زیرا اسرائیلی‌ها اجازه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم ستمدیده غزه را نمی‌دهند و مشخص نیست این کمک 9 میلیارد دلاری چطور قرار است به دست مردم غزه برسد. آیا از طریق سازمان ملل ارسال می شود ؟ یا در اختیار مصر قرار می‌گیرد تا از طریق گذرگاه رفح وارد نوار غزه می شود؟ این‌ها سوالات جدی در این زمینه است.

2- بعید نیست همانطور که ۴ میلیارد دلار باقی مانده را گفتند برای تقویت سامانه پدافند هوایی اسرائیل هزینه می‌شود، اینها همه پوششی باشد برای ادامه ارسال تجهیزات نظامی برای سرکوب مردم غزه زیرا حقیقت این است که اگر حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از اسرائیل نبود، هیچ‌کدام از این فجایع در غزه اتفاق نمی‌افتاد.»

مذاکره مستقیم با آمریکا در شرایط فعلی عین خردورزی است

درمصاحبه حسن بهشی پور با خبرنگار روزنامه هم میهن مطرح شد

روزنامه هم میهن پنج شنبه 30 فروردین 1401

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی هم در همین زمینه به «هم‌میهن» گفت: «آمریکا و اسرائیل در مسائل مختلفی با یکدیگر اختلاف دارند؛ از جمله همین تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین اما این دو با یکدیگر متحد استراتژیک‌اند؛به این معنی که در زمینه های مختلف اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر اتحاد استراتژیک دارند، اما اختلافات‌شان هم به جای خود باقی است.

در موضوع ایران هم بر سر جنگ با هم اختلاف دارند. آمریکا نمی‌خواهد وارد ماجراجویی اسرائیل شود زیرا دولت این کشور در چند ماه آینده انتخابات را در پیش دارد و می‌داند اگر اسرائیل علیه ایران وارد عمل شود، ایران واکنش نشان می‌دهد و چنین شرایطی در ایام پیش از انتخابات برای دولت آمریکا مناسب نیست. در واقع اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر ایران تاکتیکی است، نه استراتژیک».

بهشتی پور با مطرح کردن اینکه ایران در شرایط کنونی باید با آمریکایی‌ها به مذاکره مستقیم بپردازد، تاکید کرد: «ایران پاسخ مناسب خود را در پی حمله اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق ارائه داد و حالا وقت آن است که با آمریکا وارد مذاکره مستقیم شود زیرا بهترین موقعیت برای مذاکره است و حالا دیگر کسی به دلیل چنین مذاکره‌ای متهم به سازش‌کاری نمی‌شود. مذاکره در شرایط کنونی که از نظر نظامی هم در موقعیت خوبی قرار داریم، عین خردورزی است».

خلاصه آنکه آمریکا و اسرائیل درباره حمله‌ به ایران اختلاف‌نظرهای جدی دارند و ایران می‌تواند با بهره‌گیری از ابزارهای دیپلماتیک از چنین فضایی به نفع خود بهره ببرد.