عضویت در جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست خراسان

درود دوستان*

برای عضویت در این تشکل ابتدا به من مشخصات و علایق خود را ایمیل کنید. در اولین فرصت پاسخ شما را خواهم داد.

BZMI2002@YAHOO.COM

خوشحال می شویم@

سير حقوقي مالكيت آب در ايران معاصر

در سال 1307 قانون مدنى ايران با الهام از فقه اسلامى به عنوان محور اصلي نظام حقوقى كشور در آن زمان تدوين و تصويب گرديد. در ماده 146 تا 160 اين قانون، احكامى براى چگونگى تملك آبهاى سطحى و زيرزمينى تصويب شده است كه بر اساس آن، آب از جمله مباحات شناخته شده كه بوسيله حيازت به مالكيت شخص حيازت كننده در می آيد به نحوى كه حيازت آبهاى روى زمين با كندن مجرا و نهر و وصل آن به رودخانه(مواد 149 و 148) و حيازت آبهاى زيرزمين با حفر چاه و قنات واقع می شود (ماده 160).

...

تحولات ايجاد شده و تغيير سيستم استحصال آب زيرزمينى و بهره بردارى بی رويه و بروز مشكلات بسيار در اين زمينه در دهه چهل قانونگذار را بر آن داشت كه در سال 1345 به منظور مديريت منابع آب زيرزمينى و بهره بردارى اصولى از اين منابع و جلوگيرى از اضرار به مالكين آبها قانون حفظ و حراست از آبهاى زيرزمينى را تصويب نمايد.

...

با پيروزى انقلاب اسلامى و تدوين قانون اساسى در سال 1358، در اصل 45 اين قانون درياها، درياچه، رودخانه ها و ساير آبهاى عمومى جزء انفال و ثروتهاى عمومى قرار گرفتند كه در اختيار حكومت اسلامى است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نمايد كه تفصيل و ترتيب استفاده از هر يك را قانون معين مى كند.

...

پس از آن در راستاي اصل 45 قانون اساسي، قانونگذار در سال 1361 قانون توزيع عادلانه آب را به تصويب رساند. طبق ماده یک اين قانون درياها و آبهاي جاري در رودها و انهار طبيعي و دره ها و هر مسير طبيعي ديگر اعم از سطحي و زيرزميني و سيلابها و فاضلابها، زه آبها و درياچه ها و مرداب ها و بركه هاي طبيعي و چشمه سارها و آبهاي معدني و منابع آبهاي زيرزميني از مشتركات بوده و در اختيار حكومت اسلامي است و طبق مصالح عامه از آنها بهره برداري مي شود و مسئوليت حفظ و اجازه و نظارت بر بهره برداري از آنها به دولت محول می شود.

قانون توزيع عادلانه آب در حال حاضر به عنوان قانون حاكم در بخش آب كشور محسوب می گردد.

...

در نوشتار پیوست سعى شده ضمن مرور قوانين مرتبط با آب در ايران از قانون مدنى(1307) تا قانون توزيع عادلانه آب(1361)، به سير تحول مالكيت منابع آب ايران و ابهامات اصلى در اين زمينه اشاره گردد.

-------------------------------------------------------
KHorasan Razavi Water Night Session
      Ferdowsi University of Mashhad
-----------

قبض کاغذی تلفن همراه نگیریم

همراه اول در هر دوره، 16 میلیون قبض چاپ و برای مشترکین پست می‌کند؛ در حالی که صورتحساب ماهانه برای افراد پیامک می‌شود و بسیاری از مشترکین، دیگر به قبض کاغذی خود نیازی ندارند ... برای قبض و پاکت هر مشترک تقریبا یک کاغذ A4 مصرف می‌شود. هر 210 عدد کاغذ یک کیلو وزن دارد و این یعنی در چنین فرآیندی در هر دوره 2 ماهه، 76تن کاغذ پرینت و در نهایت دور ریخته می‌شود. می دانید برای چنین حجمی از کاغذ، چه تعداد درخت باید قطع شود؟ برای کاهش مصرف بیهوده کاغذ و حفظ محیط زیست، شما می‌توانید با مراجعه به آدرس زیر و با قید شماره تلفن و کدپستی، صورتحساب خود را ببینید و اعلام کنید که قبض چاپی نمی‌خواهید.


http://billing.mci.ir/billing/

چگونه ایرانول روغن «فرآیند سبز» یا «دوستدار محیط‌زیست» را تولید کرد

در سال 1980، تعدادی از کشورهای صنعتی جهان به انجام تحقیقات زیست‌محیطی و بررسی تاثیرات مخرب برخی از آلودگی‌ها، اقدام کردند. این تحقیقات نشان داد که ترکیبات PAH و PCA در محیط وجود دارد و منشا بسیاری از این ترکیبات که در آب و خاک و هوا موجود است، ساییدگی لاستیک و اگزوز خودروها در محیط است.

بررسی‌ها نشان داد که روغن فعلی که در فرمولاسیون تایر خودروها مصرف می‌شود، ترکیبات سرطان‌زا و آلوده‌کننده محیط‌زیست ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان داد که روغن‌های فرآیند معمولی که در لاستیک خودروها به کار می‌رود، بسیار خطرناک و مضر است.
نتایج حاصل از این تحقیقات کمپانی‌ها، سیاستمداران کشورهای صنعتی و مراکز زیست‌محیطی را به این نتیجه رساند که باید قوانینی در کشورها تصویب کنند تا انتشار این ترکیبات مخرب در محیط کم شود. بر این  اساس آنها به دنبال تصویب قانونی مبنی بر اجرای استاندارد اجباری برای تایر به منظور حفظ محیط‌زیست و سلامت محیطی، بودند. این در حالی است که رعایت این استاندارد اجباری نه‌تنها به سلامت محیط‌زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند، بلکه در کاهش مصرف سوخت خودرو نیز بسیار موثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از 10 هزار تن لاستیکی که در یکسال ساییده می‌شود، 14 تن PAH و PCA که حاوی گازهای سمی و آلوده است در محیط منتشر می‌شود. همه این مسائل کشورهای صنعتی و پیشرو جهان را به سمت آن هدایت کرد تا استانداردی برای روغن فرآیند و تایر ایجاد کنند تا بتوانند از این آلودگی‌ها جلوگیری کنند.
براین اساس از سال 2010 میلادی کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، کره و ژاپن تصمیم گرفتند تا استانداردی برای روغن فرآیند و تایر ایجاد کنند که براساس آن مقرر شود روغن معمولی فرآیند به روغن فرآیند «سبز» یا دوستدار محیط‌زیست تبدیل شود. همچنین قرار شد تایرهای معمولی خودروها نیز به تایر سبز بدل شود. اینچنین شد که امروزه در کشورهای اروپایی، آمریکایی، کره و ژاپن استفاده از تایرهای معمولی و روغن‌های فرآیند معمولی منسوخ شده است و روی برچسب تایرهای سبز، شاخصه‌های انرژی و مصرف سوخت تایر قید شده است. در این شاخصه‌ها به وضعیت تایر در جاده‌های مرطوب و صدا یا آلودگی صوتی که تایر از خود تولید می‌کند اشاره شده است.
این شاخصه‌ها در کلاس انرژی تایر که از A تا G رتبه‌بندی شده است تاثیر دارد.
براساس این رتبه‌بندی هر چه کلاس تایری به رتبه A نزدیک‌تر باشد، مصرف انرژی در آن تایر کمتر است و آنچنان که استانداردهای جهانی نشان می‌دهند، به طور متوسط 6 دهم مصرف سوخت از کلاس A تا G فاصله وجود دارد.
این بدان معنا است که وقتی شما تایر خودرو خود را از کلاس G به A ارتقا می‌دهید به‌طورمتوسط 6 دهم لیتر مصرف بنزین در خودرو شما کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که اکنون تایرهای خودرویی که ما در ایران تولید و مصرف می‌کنیم کلاس انرژی آنها زیر G است، یعنی ما اکنون حتی کف استاندارد تایر را در کشور نداریم و تولید نمی‌کنیم.
عدم تولید این نوع تایر نیز به دلایل قیمت مواد اولیه براي تولید تایر است که همواره مورد اعتراض فعالان صنعت تایرسازی و متعاقب آن مصرف‌کنندگان این محصولات بوده است. 
اما به نظر می‌رسد با بررسی تجربه کشورهای پیشرفته در تولید تایر روغن فرآیند سبز، ما نیز می‌توانیم از این الگو در کشور خود استفاده کرده و ضمن کاهش مصرف سوخت به حفظ محیط‌زیست و سلامت محیط نیز کمک کنیم. ایران اگر بتواند تنها 2 تا 3 درصد مصرف سوخت روزانه خود را کاهش دهد، این به آن معناست که ما از مصرف روزانه 70 میلیون لیتر خود روزی یک‌میلیون لیتر صرفه‌‌جویی کرده‌ایم که این میزان بنزین صرفه‌جویی شده می‌تواند در شروع کار به شرکت‌های لاستیک سازی پرداخت شود تا بتوانند هزینه‌های تولید برای این تایر سبز را جبران کنند. این روش به آن دلیل مهم است که به ما اجازه می‌دهد تا به مردم فرصت بدهیم که با ویژگی‌های مفید و مطلوب تایر سبز با قیمت مناسب آشنا شوند و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه در جامعه صورت بگیرد. 
بررسی تجربه دنیا در زمینه تایر سبز و روغن فرآیند سبز، شرکت نفت ایرانول را به این اندیشه واداشت که چرا ما نباید چنین محصولات سبزی در کشور داشته باشیم. بر این اساس شرکت نفت ایرانول در سال 90 با بهره‌گیری از متخصصان داخلی به تولید روغن فرآیند سبز با روشی کاملا انحصاری، اقدام کرد.
فرآیند تولید این محصول با فاز مطالعاتی اولیه آغاز شد و پس از آن اقدامات آزمایشگاهی از سوی متخصصان و کارشناسان این شرکت، انجام شد. کارشناسان شرکت نفت ایرانول با بررسی مشخصات محصولات رقبای خارجی این روغن‌ها همچون H&R، رپسول اسپانیا و دیگر روغن‌های موجود، به سمت تولید این محصول حرکت کردند. پس از طی مراحل تحقیقاتی و آزمایشگاهی، کارشناسان این شرکت اقدام به تولید انبوه پالایشگاهی این محصول کردند.
پس از 2 تا 3 بار آزمایش ایرانول موفق شد تا دانش فنی تولید روغن فرآیند سبز را به صورت بومی شده و بدون کمک از دیگر کشورها، کسب کند.
از سوی دیگر باید یادآور شد که روغن فرآیند سبز یک بخشی از معادله تامین تایر سبز است و بخش دیگر آن در اختیار تولیدکنندگان پلیمرهای به کار رفته در تایر است که شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند آن را تولید کنند. این به آن معناست که فرآیند تولید تایر سبز هنگامی تکمیل می‌شود که هم روغن فرآیند سبز باشد و هم پلیمرهای به کار رفته در تولید لاستیک. در هر حال شرکت نفت ایرانول در حوزه فعالیت تخصصی خود، اقدام به تولید روغن فرآیند سبز کرده است و رسالت بر عهده خویش را به سرانجام رساند و به عنوان نخستین تولیدکننده روغن فرآیند سبز در ایران و خاورمیانه معرفی شد.
تولید این محصول بالغ بر 8 تا 10 ماه کار مطالعاتی و کارشناسی را به خود اختصاص داده است. ایرانول برای تولید این محصول تیمی متشکل از حداقل 6 کارشناس و کارشناس ارشد متخصص را به صورت روزانه 6 ساعت به کار گمارده است.
این محصول به نام شرکت نفت ایرانول ثبت اختراع شده است؛ چرا که این روغن می‌تواند با روش‌های مختلف تولید شود، اما ایرانول با روشی که با امکانات آزمایشگاهی این شرکت متناسب بود اقدام به تولید این محصول کرد.
شرکت نفت ایرانول موفق شده است که از تیرماه سال‌جاری از دو نوع TRAE و TDAE این محصول حدود 700 تن به چین صادر کند که در واقع چین با استفاده از این روغن تایر سبز را تولید می‌کند و این تایر سبز چینی را به اروپا صادر می‌کند و به نوعی با واسطه روغن فرآیند سبز ایرانول در بازار اروپا و آمریکا مصرف می شود.  این محصول از BIU آلمان، CIRS چین و یک شرکت انگلیسی گواهینامه کیفیت دارد.
این محصول از نظر کاهش سرطان‌زایی و کمک به رعایت مسائل زیست‌محیطی کاملا با استانداردهای روز اروپا مطابقت دارد.
ایرانول در نظر دارد تا علاوه بر تولید 200 تن از این محصول تا پایان امسال برای صادرات به خارج از کشور، درصورت سفارش مشتريان صنايع داخلي، اين محصول را براي مصرف در كشور، در اختيار آنان قرار دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۲۵

دلايل سقوط ۳۶ پله‌اي رتبه محيط زيست ايران در جهان

چندي پيش شاخص  جهاني عملکرد زيست محيطي ۲۰۱۲ جهان منتشر شد و فارس در گزارش خود مي افزايد: اين شاخص بين المللي توسط دانشگاه «ييل» در حالي منتشر شد که ايران در ميان ۱۳۲ کشور جهان با ۳۶ پله سقوط نسبت به سال ۲۰۱۰ ميلادي در رتبه ۱۱۴ جهان قرار گرفته است.

در واقع اين رتبه بندي هشداري براي وضعيت موجود زيست محيطي کشورهايي است که توسط روش EPI بررسي مي شود. در اين گزارش عملکرد محيط زيست کشورمان به حد هشدار رسيده است و چه بايد کرد و چگونه مي توان از ميزان اين نگراني ها کاست؟

بر اساس شاخص جهاني عملکرد زيست محيطي، سوئيس، لاتريا و نروژ در رتبه هاي اول تا سوم و کشورهاي عراق، ترکمنستان و ازبکستان به ترتيب در پايين ترين رتبه جهاني قرار دارند.


ضعف ملاحظات زيست محيطي
مهندس محمد درويش، عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع وزارت جهاد کشاورزي در اين باره به خراسان مي گويد: در ۲-۳ سال اخير چند اتفاق بسيار تامل برانگيز در محيط زيست کشور به وقوع پيوست، درياچه اروميه را از دست داديم و حدود ۳۹۰ هزارهکتار از اراضي درياچه اروميه تبديل به کوير شد که از آن به عنوان بزرگ ترين رخداد بيابان زايي قرن ۲۱ ياد مي شود.

وي مي افزايد: معضل ديگري که بسيار قابل تامل بود روند فرو افت سفره هاي آب زيرزميني در کشور است و مطابق گزارش شرکت منابع آب کشور ۷۰ دشت کشوربه طور متوسط ۱۰۲ متر افت پيدا کردند و از طرفي فرونشست زمين در برخي مناطق کشور از جمله دشت مشهد به ۳۰ سانتي متر، نيشابور ۲۵ سانتي متر و درياچه پريشان هم ۵ سانتي متر در سال فرونشست داشته اند.

همچنين در جنوب تهران فرونشست زمين به ۳۶ سانتي متر در سال رسيد در حالي که اگر فرونشست زمين به ۴ ميلي متر در دنيا برسد، شرايط را بحران اعلام مي کنند با اين معيارها، جنوب تهران ۹ برابر وضعيت بحراني را دارد.

مهندس درويش در مورد تنزل رتبه ايران در اين ارزيابي زيست محيطي بين المللي اظهار مي دارد: گزارش شاخص عملکرد زيست محيطي که طي آن رتبه ايران ۱۱۴ اعلام شد گزارش دور از انتظار نيست. در واقع بايد گفت اين پيش بيني همه فعالان و متخصصان محيط زيست کشور است که طي ۲ سال گذشته بارها نسبت به تخريب ها و وضعيت نابه سامان محيط زيست هشدار دادند.

اين فعال محيط زيست مي گويد: اين هشدارها به اين دليل بود که در روند مديريت کشور ملاحظات زيست محيطي در بحث توسعه رعايت نمي شود و اين روند همچنان ادامه دارد و همين مسئله باعث رشد ساخت وسازهاي مسکوني، صنعتي و طرح هاي عمراني شد بدون آن که ملاحظات زيست محيطي درنظر گرفته شود بنابراين نتيجه چنين روندي تنزل ۳۶ پله اي رتبه محيط زيست کشور را به دنبال داشت.

دکتر اسماعيل کهرم استاد محيط زيست نيز در اين مورد به ما مي گويد: گزارش شاخص جهاني عملکرد زيست محيطي (EPI) مربوط به دو سال قبل است و مطالعات دانشگاه ييل مربوط به سال ۲۰۱۰ مي باشد و اين مرکز آمار ۲ سال گذشته را براي وضعيت محيط زيست کشورهاي مورد مطالعه که ۱۳۲ کشور مي باشند ارائه مي دهد.

وي مي افزايد: ارائه چنين گزارش هايي هشدار براي جلوگيري از تخريب و نزول محيط زيست است در حالي که مسئولان محيط زيست کشورمان ادعا مي کنند که آمار آن ها مشکوک و غيرعلمي است.

اين استاد محيط زيست تأکيد مي کند: شاخص جهاني عملکرد زيست محيطي شامل منابع آب، کشاورزي، منابع طبيعي و... مي شود و موضوع محيط زيست فقط يکي از مولفه هاست.

دکتر اصيليان استاد دانشگاه محيط زيست در اين باره مي گويد: در سال ۲۰۰۵ ميلادي دانشگاه ييل و کلمبيا طرح شاخص پايداري زيست محيطي را ارائه دادند که در اين طرح شاخص هاي بهداشتي و زيست محيطي لحاظ شده است.

وي مي افزايد: کشورمان در برخي شاخص ها به ويژه شاخص بهداشتي پيشرفت خوبي داشت اما در برخي بخش‌ها هنوز عقب هستيم.

دکتر اصيليان متذکر مي شود: ما نتوانستيم در مورد جنگل، رودخانه، منابع آب و... خوب عمل کنيم که همين امر باعث شده که رتبه ايران نسبت به سال هاي گذشته نزول کند.


مستندات علمي
البته برخي از مسئولان محيط  زيست در اين نوع گزارش ها ترديد ايجاد مي کنند و اين سوال مطرح مي شود که مستندات علمي اين گزارش ها چگونه است؟

دکتر اسماعيل کهرم استاد محيط زيست در اين باره مي گويد: دانشگاه ييل جزو دانشگاه هاي معتبر جهان است و گزارش هاي بدون مستندات علمي توسط اين مرکز ارائه نمي شود.

وي مي افزايد: گزارش هاي اين مرکز علمي و بي طرفانه است چرا که اين مرکز بر اساس شاخص هاي استاندارد از نزول کشور آمريکا هم خبر داده است.

اين فعال محيط زيست بيان مي کند: اين دانشگاه از برنامه هايي که سازمان ملل متحد در ايران دارد بهره مي گيرد و اين سازمان هم اطلاعات علمي خود را از طريق نهادها و دستگاه هاي دولتي ايران نظير سازمان حفاظت محيط زيست به دست مي آورد.

دکتر کهرم متذکر مي شود: وقتي آن ها از طريق برنامه هاي ماهواره اي کاهش جنگل ها، نابودي تالاب ها و ديگر آسيب هاي زيست محيطي را در کشورمان ارزيابي مي کنند چگونه ممکن است مستندات آن ها پايه علمي نداشته باشد؟

دکتر سعيد متصدي يکي ديگر از فعالان محيط زيست درباره اعتبار اين گزارش و مرجع اعلام کننده آن به همشهري گفته است: دانشگاه ييل يکي از معتبرترين دانشگاه هاي دنياست و سابقه طولاني در اندازه گيري شاخص هاي زيست محيطي دارد تا آن جا که اين دانشگاه در سال ۲۰۰۵ روش EPI که علامت اختصاري شاخص عملکرد زيست محيطي است را ابداع کرد و هم اکنون اين روش مبناي اندازه گيري و گزارش هاي مرتبط با محيط زيست است.

وي با اشاره به اين که شاخص عملکرد زيست محيطي تمام جوانب را لحاظ مي کند، خاطر نشان کرد: براي نمونه در همين گزارش اخيري که اعلام شده، ميزان مرگ و مير در ايران سير نزولي را نشان مي دهد و حاکي از آن است که وضعيت بهداشت در کشور سير صعودي دارد و به اين نوع گزارش ها براي ارتقا استناد مي کنيم.

دکتر متصدي يادآور مي شود: همچنان که بر اساس اين شاخص وضعيت آب کشور ما نامناسب ديده شده و وضعيت آب کشور آمريکا هم بي طرفانه نامناسب بيان شده است و براي هر دو کشور تراز منفي ۴۳ درصد اعلام شده است بنابراين، اين واقعيت ها نشان مي دهد که اين شاخص مبناي علمي دارد و به دور از شائبه سياسي عمل مي شود.

مهندس درويش عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات جنگل و مراتع وزارت جهاد کشاورزي هم اعتبار اين مرکز علمي را تأييد مي کند و مي گويد: اين گزارش ها از نظر سازمان ملل جزو گزارش هاي قابل استناد محسوب مي شود و کاملاً بي طرفانه است زيرا در اين گزارش وضعيت منابع آب آمريکا غيرقابل قبول بيان شده است.

دکتر اصيليان استاد محيط زيست هم بي طرفانه بودن چنين مطالعات را تأييد مي کند و مي گويد: مبناي تحقيقات علمي اين دانشگاه بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط دستگاه هاي داخلي ايران و همچنين مطالعات ماهواره اي است.

وي مي افزايد: بايد گفت ايران جزو کشورهاي در حال توسعه است و اين کشورها در زمينه محيط زيست بسيار غفلت مي کنند در حالي که کشورهاي توسعه يافته اولويت توسعه را بر محيط زيست قرار داده اند و از توسعه پايدار سخن مي گويند.

 
چه بايد کرد
در واقع با توجه به آمار اعلام شده درباره نزول محيط زيست ايران، حال اين سوال مطرح مي شود که چه بايد کرد تا ديگر شاهد اين روند نباشيم و از تخريب ها و بحران هم جلوگيري کنيم؟

مهندس درويش عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات جنگل و مراتع وزارت جهاد کشاورزي نيز در اين باره چنين اظهار نظر مي کند: مهم ترين اقدامي که در اين زمينه بايد انجام شود اين است که به وضعيت موجود زيست محيطي کشور توجه کنيم تا در بررسي هاي آينده شاخص عملکرد زيست محيطي شاهد نزول رتبه کشورمان نباشيم.

وي مي افزايد: بايد نظام پايش را در کشور طراحي و راه اندازي کنيم تا اين نظام به مسئولان هشدار دهد که در چه حوزه هايي بيشتر ضرر مي کنيم خطر کجاست و... همچنين چيدمان طراحي توسعه را متناسب با توانمندي بوم شناسي سرزمين مورد ارزيابي و بازيابي قرار دهيم.

مهندس درويش در ادامه مي افزايد: تنزل زيست محيطي کشورمان نسبت به ساير کشورها ناشي از بخشي نگري در مديريت است، به فرض بخشي نگري در سدسازي باعث نابودي تالاب ها حتي تالاب هاي ساحلي شده است، زيرا اين سازه هاي عظيم آبي بدون در نظر گرفتن حق آبه تالاب ها و زيست بوم هاي پايين دست اجرا شده و هنوز هم مي شود.

وي مي افزايد: اين شيوه باعث شده تنوع منحصر به فرد تالاب هاي ايران در معرض نابودي کامل قرار بگيرد به طوري که نام کشور ما در فهرست مونترو و يا بيشترين تالاب هاي در معرض خطر درج شده است.

اما دکتر کهرم استاد محيط زيست در اين باره مي گويد: ما به مباحث زيست محيطي اهميت نداديم، شوراي عالي محيط زيست را منحل کرديم و از طرفي اگر به اصل ۵۰ قانون اساسي که مربوط به محيط زيست است توجه مي کرديم حال شاهد چنين تنزلي در مقوله محيط زيست نبوديم.

وي مي افزايد: بايد براي بهبود وضعيت تالاب ها و جنگل هاي کشور اعتبار لازم را لحاظ کنند. وقتي تالاب ها خشک مي شود قطعا کاهش منابع آب را رقم مي زند و از طرفي وقتي سطح جنگل بر اثر تخريب يا آتش سوزي کاهش مي يابد، مشکلات زيست محيطي از قبيل افزايش ريزگردها، تشديد آلودگي هوا و شيوع برخي بيماري ها را به دنبال دارد.


وضعيت اين گونه نيست
در مقابل اظهارنظرهاي متفاوت فعالان و اساتيد محيط زيست کشور رئيس سازمان محيط زيست هم واکنش نشان داد. فارس در اين زمينه به نقل از رئيس سازمان محيط زيست گفت: نمي دانم اين آماري که بعضي ها مطرح مي کنند را از کجا مي آورند، زيرا در هر آيتم و مولفه اي رتبه بندي هايي در دنيا انجام مي شود.

وي افزود: مثلا در موضوع پسماندها آلايندگي هوا، گازهاي گلخانه اي در ميزان گازي که آزاد مي شده و در موضوع کنترل بيابان و موضوعات مختلف رتبه بندي هايي در دنيا صورت مي گيرد.

وي گفته است: بايد دبيرخانه کنوانسيون هاي سازمان ملل رتبه بندي هايي را اعلام کنند و در واقع وضعيت محيط زيست ايران اين گونه نيست که مطرح مي شود.

همچنين سازمان حفاظت محيط زيست در مورد اين رتبه بندي اظهارنظر خود را چنين بيان کرد: نمايه عملکرد زيست محيطي (EPI)، تحليل يا توصيف محتوايي شرايط زيست محيطي کشورهاست که البته اين نمايه هم مانند هر نمايه ديگري يک فرم تجميع يافته و ترکيبي از تعداد مختلفي از شاخص هاي مهم و تاثيرگذاري بر شرايط مورد بررسي است.

هر چند در نامگذاري اين گزارش، اولويت را به عنوان «عملکرد زيست محيطي داده است که شاخص هاي لحاظ شده حاکي از تاثير مستقيم عملکرد ساير بخش هاي يک کشور از جمله بهداشت، انرژي، کشاورزي، صنعت و... بر کل عملکرد زيست محيطي آن کشور است لذا امتياز کسب شده در گزارش EPI به منزله عملکرد سازمان حفاظت محيط زيست نيست، بلکه نشان دهنده عملکرد همه دستگاه هاي ذي ربط و حتي در برخي موارد تاثيرات منطقه اي و بين المللي ناشي از عملکرد ساير کشورهاست.

با عنايت به تحليل هاي انجام شده، تنزل جايگاه ايران رتبه ۷۸ در سال ۲۰۱۰ به رتبه ۱۱۴ نتيجه اي از تاثير عوامل متعدد از جمله عوامل منطقه اي و بين المللي، تغيير شاخص ها و نحوه محاسبه آن ها، تعداد کل کشورهاي حاضر در ارزيابي و عدم انتشار به موقع اطلاعات و داده ها براي ارزيابي است در مجموع قضاوت در اين باره نبايد تنها به عملکرد سازمان حفاظت محيط زيست بسنده کند، بلکه بايد به همکاري هاي بين بخشي و فرابخشي توجه و اقدامات ساير دستگاه هاي اجرايي را نيز لحاظ کند.

به هر حال وضعيت محيط زيست کشورمان بارها مورد بررسي واقع شده و کارشناسان و متخصصان محيط زيست داخلي هم در موارد متعددي هشدار داده اند. لذا بايد روند نزول را که توسط شاخص جهاني عملکرد زيست محيطي اعلام شده است جدي بگيريم و آن را يک هشدار تلقي کنيم تا از تخريب و نابودي بيشتر محيط زيست جلوگيري شود.

چکيده گزارش
شاخص جهاني عملکرد زيست محيطي «EPI» ۲۰۱۲ توسط دانشگاه ييل منتشر شد، در اين گزارش، ايران در ميان ۱۳۲ کشور جهان با ۳۶ پله سقوط در رتبه ۱۱۴ جهان قرار گرفته است فعالان محيط زيست کشورمان ضمن تاييد اين شاخص بين المللي، روند نزولي رتبه محيط زيست کشور را ناشي از اتفاقاتي مي دانند که طي چند سال اخير رخ داده است از جمله خشک شدن درياچه اروميه و تبديل ۳۹۰ هزار هکتار از اراضي آن به کوير که بزرگ ترين رخداد بيابان زايي قرن ۲۱ قلمداد شده است. همچنين افت سفره هاي آب زيرزميني و فرونشست دشت ها و تخريب جنگل ها از ديگر مواردي است که باعث شده رتبه ايران نسبت به سال ۲۰۱۰ نزول يابد. البته بايد گفت برخي مسئولان محيط زيست چنين گزارشي را قبول ندارند اما متخصصان محيط زيست آن را يک گزارش بي طرفانه و به دور از شائبه سياسي مي دانند زيرا آمريکا نيز از نظر منابع آب با تراز منفي در اين شاخص  ديده شده است. دانشگاه ييل تمام مطالعات و تحقيقات خود را بر اساس آمار و مستنداتي که دستگاه هاي داخلي و مراکز دانشگاهي ايران و همچنين برنامه هاي سازمان ملل و مطالعات ماهواره اي انجام مي دهد و بر پايه مطالعات علمي اين شاخص بين المللي گزارش خود را ارائه مي کند. بر اساس شاخص جهاني عملکرد زيست محيطي سوئيس، لاتريا و نروژ در رتبه هاي اول تا سوم و کشورهاي عراق، ترکمنستان و ازبکستان به ترتيب در پايين ترين رتبه جهاني در اين شاخص قرار دارند.
 
 
خراسان - مورخ شنبه 1391/02/23 شماره انتشار 18116
نويسنده: مريم خديوي

کلمات کليدی: محيط زيست ايران

کودکان و محیط زیست

خرداد، روز جهانی محیط زیست است. همواره درباره تاثیر محیط زیست بر زندگی کودکان سخن گفته می شود. اما محیط زیست چیست؟ و چگونه بر دنیای کودکان اثر می گذارد؟ مقاله زیر به این موضوع پرداخته است:

 

  • کودکان:

درمورد این که کودکان دقیقا درچه گروه های سنی قراردارند، یک توافق کلی وجود ندارد، WLO (سازمان جهانی کار) و UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) همه افراد زیر ۱۵ سال راکودک معرفی می کند واین درحالی است که پیمان نامه جهانی حقوق کودک همه افراد زیر ۱۸سال را کودک برمی شمارد.

  • محیط زیست (Environment):

محیط زیست دریک تعریف کلی عبارتست ازمجموعه شرایط  بیرونی که درطول عمر یا زندگی یک موجود زنده، مانند انسان بر او اثرمی گذارد. به این ترتیب نورخورشید، آب، هوا، اقلیم، گیاهان، جانوران و سایر موجودات بی جان وجاندار که برروی سیاره زمین وجود دارند و با یکدیگر در ارتباط دوسویه هستند، محیط زیست انسان را تشکیل می دهند. البته از محیط زیست تعریف های گوناگونی وجود دارد که ازآن ها چشم پوشی می نماییم. محیط زیست ومنابع موجود درآن، در واقع محل زندگی و تامین کننده اصلی ترین نیازهای انسان به شمارمی آید. با وجود این، در سال های گذشته، با رشد فزاینده جمعیت وپیشرفت های تکنولوژیکی، روند بهره برداری از منابع موجود در زمین نیز بیشتر شده است و در یک کلام محیط زیست انسان دستخوش تخریب وآلودگی قرارگرفته است.

  • ویران کردن محیط زیست (Environmental Degradation):

هم اکنون ویران کردن جنگل ها، فرسایش خاک، پیشروی کویر و کاهش زمین های کشاورزی، تهی شدن دریاها از ذخایر آبزی، بهره برداری بی رویه ازمنابع معدنی، انقراض گونه های گیاهی وجانوری،آلودگی هوا وآب وخاک ازشناخته شده ترین جنبه های ویرانی وآلودگی سیاره زمین به شمارمی رود.
درمیان موجودات زنده، انسان بیشتر از موجودات دیگر، در محیط زیست خود دگرگونی ایجاد می کند وسبب شکل گیری انواع آلودگی ها می گردد. علت بسیاری از بلاهای طبیعی هم فعالیت های  انسان در دگرگون کردن محیط زیست است. اینک دامنه آلودگی هوا ازمناطق  صنعتی و فراز شهرها و کشورها فراتررفته و لایه های زیستی زمین راهدف قرارداده است.
آلودگی آب به یک مشکل جهانی تبدیل شده و حجم ترکیبات سمی که به صورت فاضلاب در زمین تزریق می شود، روزبه روز افزایش می یابد. نکته قابل توجه در این موارد اثراتی است که بر روی سلامتی انسان ها می گذارد. هوا، آب، خاک و مانند آن ها مهم ترین منابع زیستی هستند که آلودگی هریک ازآن ها به طور مستقیم برمجموعه زیستمندان روی کره زمین اثر می گذارد.
هرسال چندین میلیون نفر در نتیجه آلودگی هوا درشهرهای بزرگ و مناطق صنعتی جان می بازند و یا به سبب بیماری های مزمن به نوعی زندگی همراه بامرگ تدریجی تن می دهند.
شمار افرادی که به آب سالم دسترسی ندارند به میلیون ها نفرمی رسد. دربسیاری ازجوامع درحال توسعه مردم ازکمترین امکانات بهداشتی محرومند و دربرابر ساده ترین بیماری های محیطی ناتوان وآسیب پذیرند.

  •  تغییرات محیط زیست (Changing Environment):

محیط زیست همچنان درحال دگرگونی است. استفاده از گازهای مخرب لایه ازن، امکان انتشارسرطان وبیماری های پوستی را افزایش داده و درنتیجه استفاده فزاینده ازسوخت های فسیلی دمای کره زمین  درحال افزایش است. استفاده ازمواد رادیواکتیو، فلزات سنگین و ورود آن ها به زنجیره غذایی نیز مشکلات بی شماری را برای سلامتی افراد ایجاد کرده است.
کودکان ومحیط زیست:
     ازنظراکولوژیکی چند ویژگی، کودکان را از دیگر گروههای سنی جدا کرده است:

  •  کودکان بزرگترین گروه انسانی اند.
  •  آنان بیش از ۳۰درصد جمعیت جهان راتشکیل می دهند. درکشورهای درحال توسعه این مقدار به ۵۰ درصدهم می رسد.
  •  کودکان هم نسل بعدی را تشکیل می دهند وهم مسوولیت ارتباط نسل حاضر با نسل های آینده را دارند.
  •  کودکان درتصمیم گیری های امروز که نتایج آن به آن ها مربوط می شود کمترین مشارکتی ندارند.
  • کودکان دربرابر انواع آلودگی های محیط زیستی آسیب پذیرتراز دیگر گروه های سنی هستند.
  •   افزون براین، کودکان بزرگترین مصرف کنندگان منابع غذایی،انرژی، آموزشی، بهداشتی و دیگر منابع مادی هستند. سرانجام این که کودکان هیچ گونه نقشی درآلودگی محیط زیست و ویرانی منابع طبیعی ندارند.

  • کودکان وآلودگی محیط زیست:

کودکان سازگاری (Adaptation) کمتری بامحیط زیست خود (خانه، محله، مدرسه و اجتماع) دارند و از همین رو، نسبت به بزرگسالان در برابرعوامل بیماری زا (چه انسانی و چه طبیعی) مقاومت کمتری دارند و آسیب پذیرترند. متاسفانه هرازگاهی گزارش های نگران کننده ای درباره بیماری ومرگ و میرکودکان انتشارمی یابد. موضوع مرگ ومیرکودکان از آنچنان اهمیتی برخورداراست که امروزه به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه درجوامع مختلف  شناخته می شود. برنامه محیط زیست ملل متحد(UNEP) در سال ۱۹۹۰ گزارشی ویژه با نام "کودکان ومحیط زیست" منتشر کرد که با این عبارت آغاز شده است: "ویرانی محیط زیست کودکان را نابود می کند". دراین گزارش تکان دهنده به جنبه های مختلف محیط زیست وارتباط آن با کودکان اشاره شده که بخشی از آن درباره ویرانی محیط زیست واثرات آن برروی سلامت وبهداشت کودکان است. ویران کردن جنگل ها، بیابان زایی، بهره برداری فزاینده از زمین های کشاورزی در کشورهای حال توسعه با کاهش میزان تولید و فراوری محصولات کشاورزی، سطح تغذیه کودکان راکاهش می دهد.
تنگدستی، وجود فاضلاب ها وآب آلوده ازجمله عواملی اند که به طور مستقیم سلامت کودکان را تهدید می کند.
در این جوامع، سالانه ۱۰ میلیون کودک زیر۵ سال به سبب استفاده ازآب آلوده، دسترسی نداشتن به خدمات بهداشتی، آلودگی محیط زیست، ابتلا به بیماری های واگیر دار و سوء تغذیه جان خود را ازدست داده و بیش از ۳ میلیون نفر نیز دچار معلولیت می شوند. این درحالی است که در بسیاری از موارد با صرف هزینه ای اندک، یعنی از راه تغذیه با شیر مادر، استفاده از قطره های خوراکی، رعایت بهداشت در تهیه موادغذایی، واکسیناسیون کودکان،همچنین با مدیریت بهتر محیط زیست قابل پیشگیری است. آلودگی هوا نیز بر روی کودکان اثراتی بسیار بیشتر از بزرگسالان دارد. در کشورهای صنعتی نیز که تاچندی پیش رهاسازی یا "سرراه گذاشتن" کودکان، اصلی ترین عامل زیست محیطی تهدید آن ها به مرگ ومیر یا معلولیت بود، اکنون آلودگی محیط زیست و به ویژه آلودگی هوای حاصل از تخلیه ترکیبات شیمیایی درمحیط زیست مهم ترین تهدید به شمار می رود.

  • کودکان وتوسعه پایدار:

توسعه پایدار (Sustainable Development) بهره برداری نسل حاضر از منابع طبیعی ومدیریت منابع زیست محیطی به گونه ای است که نسل های آینده نیز بتوانند از این منابع بهره مند گردند. امروزه کودکان در کانون برنامه های توسعه پایدار قرار دارند.
اگر نسل حاضر نتواند نیازهای اساسی کودکان امروز یا بزرگ سالان نسل آینده را تامین نماید، آن ها چگونه خواهند توانست نسل های پس از خود را از شانس برخورداری از زندگی با منابع پایدار، بهره مند سازند؟!
برابر آمار،  بیشترین میزان مرگ ومیر کودکان در کشورهای آفریقایی و آسیای جنوبی است که متاسفانه همان کشورهای درحال توسعه اند.
مرگ ومیرکودکان:
ازدهه ۱۹۸۰ تاکنون پیشرفت های بزرگی  در وضعیت بهداشتی جهان حاصل شده که می توان به کاهش مرگ و میره کودکان و افزایش امید به زندگی (تقریبا درهمه جا) اشاره نمود. با وجود این، تفاوت بسیاری درمیان کشورهای فقیر و ثروتمند در این زمینه دیده می شود.
براساس گزارش UNICEF هرسال حدود۱۰ میلیون کودک براثرابتلاء به بیماری های مزمن تنفسی،سوءتغذیه، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سل و دسترسی نداشتن به بهداشت و آب سالم جان خود را ازدست می دهند.
این بیماری ها، به طور مستقیم با آلودگی های زیست محیطی رابطه دارند. برای نمونه نقش ۲ عامل آلودگی هوا وآب درابتلاء به بیماری های تنفسی ومزمن انکارناپذیراست. سوءتغذیه و دیگر بیماری ها نیز نتیجه ویرانی محیط زیست یا نبودن امکانات بهداشتی است.

  • سرطان، دشمن آینده کودکان:

سرطان ازجمله بیماری های ناشی از تماس افراد با آلاینده های زیست محیطی است. آژانس بین المللی سرطان ۶۰ عامل مهم محیطی در ایجاد سرطان راشناسایی کرده که موادشیمیایی، پرتوها، داروها، موقعیت جغرافیایی، فعالیت های صنعتی، رژیم غذایی، مصرف دخانیات، ویروس ها و نوشیدن الکل ازمهم ترین آن ها است. درکشورهای صنعتی ۲۰ درصد ازمرگ ومیرافراد، به سرطان مربوط می شود. موارد بروز این بیماری درحال افزایش است. آن چه مسلم است اینست که باپیشرفت علم پزشکی نقش آلودگی های زیست محیطی دراین زمینه روشن ترخواهد شد.

  • حفاظت  ازمحیط زیست کودکان:

کودکان در دوران زندگی خود با سه محیط زیست در ارتباط اند.

  • محیط زیست کوچک Micro Environment:

 که به دامان مادر واتاق ویژه کودکان گفته می شود. در این محیط، سلامت و زنده ماندن کودک به عواملی مانند بهداشت، تغذیه، تعداد افراد خانواده، وضعیت اقتصادی، تحصیلات مادر و مانند آن بستگی دارد.

  • محیط زیست متوسط Mezo Environment :

دراین محیط، کودک با مسائلی مانند آلودگی آب، باران های اسیدی، آلودگی هوا، استفاده نادرست ازترکیبات شیمیایی، جنگل زدایی و دیگر مشکلات محیط زیست در ارتباط قرار می گیرد. وجود این عوامل می تواند سلامت و رشد کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

  •  محیط زیست بزرگ Macro Environment:

درچنین محیطی، مسائل و دشواری های کودکان با بزرگسالان یکی می شود. کودکان با ورود به این محیط تحت تاثیر انواع آسیب های ناشی ازگرم شدن زمین، نازک شدن لایه ازون، بالا
آمدن سطح آب دریاها و دیگرعوامل ویران کننده محیط زیست قرارمی گیرند. دوران کودکی ونوجوانی از این روی که زمان تضمین سلامت وهمچنین تکوین شخصیت فردی  است مهم ترین دوران زندگی انسان به شمارمی رود. حفاظت ازمحیط زیست و حمایت از کودکان در این ارتباط، نیاز به همکاری ها واقدامات همه جانبه ای دارد. از آن جمله می توان به فعالیت های یونیسف اشاره نمود. تصویب پیمان نامه جهانی حقوق کودک یکی ازمهم ترین دستاوردهای این سازمان است.

دراین راستا برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نیز در سال های گذشته فعالیت هایی را برای رعایت حقوق و سلامت کودکان انجام داده است، که ازآن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

  •   اعلام سال ۱۹۸۵ به عنوان سال بین المللی جوانان
  •  انتخاب واعلام شعار "کودکان ومحیط زیست" برای سال ۱۹۹۰
  •  پرداختن به  کودکان ومحیط زیست به طور ویژه در گزارش سال ۱۹۹۰ خود به که باهمکاری یونیسف چاپ و منتشر شد
  •  هدایت جوانان برای تشکیل نهادهای زیست محیطی غیردولتی برای آشنایی آن ها با موضوعات جهانی محیط زیست و تبادل اطلاعات زیست محیطی
  •   به رسمیت شناختن هدف های پیمان نامه حقوق کودک در جلسه سران کشورها که در ژوئن سال ۱۹۹۲ در ریودوژانیرو(پایتخت  برزیل) برگزارشد

سرانجام این که کودکان بخش مهمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. آینده از آن کودکان است. آن چه امروزه در جهان به ویژه کشورهای درحال توسعه با نام برنامه های توسعه اقتصادی انجام می شود بدون توجه به کودکان، بی هدف و نامفهوم خواهد بود. کودکان هدف اصلی برنامه های توسعه به شمارمی آیند. آن ها امروز به ویژه در کشورهای فقیر و درحال توسعه در شرایط  زیستی نامطلوبی به سر می برند. بسیاری از بیماری ها و مرگ و میر کودکان  ناشی از آلودگی آب و فقدان امکانات بهداشتی است و این در شرایطی است که هیچ گونه مسوولیتی متوجه آن ها نیست.
کودکان درعین حال به عنوان نسل پس از ما و نماینده نسل های آینده حق دارند از محیط زیست و زندگی سالم برخوردار باشند. حفاظت از محیط زیست و حمایت از کودکان در حقیقت دو وظیفه اصلی برای  دستیابی نهایی به یک زندگی پایدار(sustainable living) است. رسیدن به این هدف از یک سو به همکاری و مشارکت بین المللی و از سویی دیگر نیازمند توجه جدی دولت ها در سطح ملی است.

منبع:
مهندس محمود سلطانی، کارشناس ارشد محیط زیست، فصلنامه سازمان محیط زیست.
توضیح: این مطلب از سوی کتابک ویرایش شده است. 

این مطلب از سایت کتابک برداشته شده است. با تشکر از این عزیزان

آشنایی با سلسله نشستهای شب آب خراسان

دست اندرکاران سلسله نشستهای شب آب خراسان، گفت و گو میان گروداران را ثمربخش ترین راه برای شناسایی راه های برون رفت و حل مسایل پیچیده و بحث انگیز در مدیریت آب می دانند. طبق اظهار نظر شورای راهبردی شب آب، این نشست ها محفلی است غیر رسمی ولی موثر به منظور برقراری درک مشترک از ساختارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اداری استان (اعم از دولتی/ عمومی/ خصوصی) در بین گروداران که در توسعه و مدیریت منابع آب و عرضه خدمات آبی فعال هستند.
تاکنون سه بار این نشست غیررسمی با حضور مدعوین دانشگاهی، اجرایی و کشاورزان استان خراسان رضوی طبق موضوعات و زمان بندی جدول زیر برگزار شده است. چهارمین نشست شب آب خراسان نیز با محوریت مالکیت آب در تاریخ 14 اسفند 1392 خواهد بود.
 
نشست اول
توسعه منطقه‌ای و امنیت آبی
12 اسفند 1391
نشست دوم
توسعه یا سراب
15 تیر 1392
نشست سوم
فاضلاب و پساب، متن و حاشيه ها
12 آبان 1392
نشست چهارم
مالکیت آب
14 اسفند 1392
 
همچنین تارنمای گفتمان آب به عنوان محفل ارتباطی با شب آب خراسان معرفی می گردد تا در صورتی که افرادی تمایل به اظهار نظر، ‌ایده یا پیشنهاد خاصی دارند از این طریق نیز بتوانند انتقال دهند.
آدرس تارنما:
 
-------------------------------------------------------
KHorasan Razavi Water Night Session
      Ferdowsi University of Mashhad
-------------------------------------------------------

آشنايى با برخى اصطلاحات حقوقى در خصوص آب

چهارمین نشست شب آب خراسان با محوریت مالکیت آب، 14 اسفند 1392

قبل از ورود به بحث مالكيت بر منابع آب، آشنايى با برخى اصطلاحات حقوقى به منظور فهم و درك عميق قوانين و فتاوا در خصوص آب ضرورى به نظر مى­رسد .بى توجهى به اين موضوع می­تواند موجب بروز ابهام در فتاوى و قوانين و بروز اختلاف شود.

انفال: اموالى را گويند كه در اختيار حكومت اسلامى است و به هر نحو كه بخواهد تخصيص می­دهد.

مشتركات: اموالى است كه عموم مردم می­توانند با حقوق مساوى از آن بهره­بردارى و استفاده كنند و قابليت تملك خصوصى نيستند؛ مانند راه­ها، مكان­هاى عمومى، پل­ها، چاه­ها و قنواتى كه مورد استفاده عموم قرار می­گيرد.

مالكيت: حق دائمى است كه به موجب آن شخص می­تواند در حدود قوانين تصرف، مالى را به خود اختصاص دهد و از تمام منافع آن استفاده كند.

مباحات: در قانون مدنى اموالي كه ملك اشخاص نمي­باشد و افراد مي­توانند آنها را مطابق مقررات مربوطه تملك كرده و يا استفاده كنند، مباحات ناميده مي­شود.

حيازت: استيلاء و تسلط بر چيزى است كه سابقه مالكيت شخص بر آن وجود ندارد. به معنى ديگر حيازت موجب ايجاد مالكيت شخص بر مباحات مى­شود. به عنوان مثال ماهى زمانى كه در تور صياد می­افتد حيازت محقق مى­شود و شرعاً و عرفاً صياد مالك ماهى می­شود.


-------------------------------------------------------
KHorasan Razavi Water Night Session
      Ferdowsi University of Mashhad
-------------------------------------------------------

اخبار کوتاه از محیط زیست خراسان رضوی

اخبار کوتاه از محیط زیست خراسان رضوی 

1. سومین مرکز تیمار پرندگان شکاری در استان خراسان رضوی و در شهرستان سبزوار، فعالیت خود را با پلاک گذاری و رها سازی 18 بهله پرنده شکاری تیمار شده در پناهگاه حیات وحش شیراحمد آغاز نمود.

 

2. بی احتیاطی زائرین زیارتگاه علی بلاغ در حاشیه منطقه حفاظت شده تندوره موجب آتش سوزی در دره مشرف به آن گردید و حدود پنجاه هکتار از مراتع این محدوده در آتش سوخت.

 

3. در نشستی صمیمی با حضور بیش از دویست نفر از اعضا خانواده حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از دانشجویان و دانش آموزان ممتاز مجموعه و عکاسان برتر زیست محیطی استان تقدیر به عمل آمد.

سایت اوای محیط زیست ایران

معصومه ابتکار جایزه سال ۲۰۱۴ بنیاد جهانی انرژی را دریافت کرد ۹ بهمن ۱۳۹۲  پایگاه خبری دیده بان محیط

ن: معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در هشتمین همایش بین المللی مدیریت سبز، جایزه سال ۲۰۱۴ بنیاد جهانی انرژی با عنوان یک عمر دستاورد را دریافت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، فولفگانگ نیومن بنیان گذار بنیاد جهانی انرژی که برای اهدای این جایزه از اتریش به ایران سفر کرده است، امروز چهارشنبه این جایزه را به معصومه ابتکار تقدیم کرد.

فرآیند انتخاب شخصیت های جهانی از سوی بنیاد جهانی انرژی چندین بخش است که شاخص عملکردی، داشتن تجربه حفاظت زیست محیطی به صورت هدفمند و نظام مند حداقل ۱۵ سال و قابل دفاع در قالب مستندات، ایجاد زیر ساخت های حفاظت از محیط زیست در کشور و منطقه، تربیت نسلی برای حفاظت محیط زیست، توسعه برنامه محوری در حفاظت محیط زیست، ارایه گزارش و مستندات نسبت به محیط زیست شهری و افکار عمومی مثبت به شخصیت مورد نظر است.

ابتکار اولین بانوی جهان و جز معدود شخصیت های جهانی است که موفق به دریافت این جایزه از سوی بنیاد جهانی انرژی شده است. وی بعد از این به عنوان بانوی محیط زیست جهان شناخته خواهد شد.

بنیاد جهانی انرژی موسسه غیر دولتی و بین المللی است از سوی پیشکسوت حوزه انرژی، فولفگانگ نیومن بنیان گذاری شده و ۳۰ سال است در زمینه بهره وری انرژی های پاک و توسعه پایدار فعالیت می کند.

آگاهی درباره اصلاح الگوی مصرف و انرژی و حمایت از پروژه هایی که آینده بهتری را برای نسل های بعدی در کشورهای در حال توسعه فراهم کند از اهداف این بنیاد است.